הפרעות שינה בגיל השלישי

הפרעות שינה בגיל השלישי

אחת התופעות הרפואיות המוכרות אצל קשישים היא הפרעת שינה. הפרעות שינה בגיל השלישי גורמות לעייפות וקושי בתפקוד, ואף מחמירות בעיות ריכוז וזיכרון המאפיינות את קבוצת גיל זו כבר כך. אז איך מתמודדים עם הפרעות שינה בגיל השלישי ולמה זה בכלל קורה? הכתבה הבאה תסביר לכם כל מה שצריך לדעת על התופעה.

הסיבות להפרעות שינה בגיל השלישי

במצב של הפרעות שינה ישנו קושי בקיום שינה רציפה ואיכותית. שינה כזאת מאופיינת בקושי גדול להירדם בלילה, התעוררות מרובה לאורך הלילה, וכן קימה בשעה מוקדמת מאוד בבוקר. הסיבות להפרעות שינה דווקא בגיל המבוגר נטועות במספר גורמים.

הפרעות שינה בגיל השלישי יכולות להיות קשורות לשינויים פיזיולוגיים משמעותיים המשפיעים על השינה. למשל, מבוגרים עלולים לסבול ממחסור בהורמונים חשובים – כמו הורמון השינה – או מחסור בויטמינים כמו ברזל, שניהם משפיעים באופן מיידי על איכות השינה. כמו כן, קשישים רבים נוטלים תרופות שיכולות להיות גם הן בעלות תופעות לוואי המשפיעות על השינה. סיבות אחרות הן סיבות נפשיות – סיבות כמו חרדה, דיכאון, מחשבות רעות וטרדות היום עלולות להשפיע משמעותית על איכות השינה (בכל גיל), ולגרום לשינה לקויה.

אבחון נדודי שינה

שינה היא חלק חשוב מאוד משגרת היום שלנו. במהלך השינה הגוף שלנו נרפה, מתחזק, מופרשים הורמונים והאנרגיה שלנו מתחדשת לקראת היום הבא. השינה חשובה לשמירה על בריאות ותפקוד תקין, ולכן אנשים שסובלים מנדודי שינה מוצאים את עצמם עייפים ולא מתפקדים. לכן, יש להתייחס לתופעה במלוא הרצינות.

כדי לאבחן את נדודי השינה, יש לגשת לרופא המטפל. הרופא ישאל שאלות הנוגעות לאופי השינה, כמות ההתעוררויות בלילה, משך השינה, איכות השינה וכדומה. במקרים מסוימים תינתן הפנייה למעבדת שינה מקצועית, על מנת לבדוק לעומק את אופי השינה ואיכותה.

טיפול בהפרעות שינה בגיל השלישי

לאחר האבחון שנעשה אצל הרופא או במעבדת שינה, זה הזמן להתחיל לטפל בבעיה בהתאם לסיבות. אם הסיבה להפרעות בשינה היא מחסור בהורמון השינה, ניתן לאזן את ההורמון באמצעות רפואה משלימה כמו דיקור סיני או צמחי מרפא. אם מדובר על מחסור בברזל, ניתן לקחת תוספים שיוכלו לאזן בעיה זו. גם שינוי תזונתי יכול לסייע בטיפול – תזונה המורכבת מויטמנים חשובים, חליטות תה ומאכלים עשירים במגנזיום יכולה לסייע.

במידה והסיבה היא דווקא סיבה נפשית הנטועה בחרדות, ניתן לנסות תרגילי רוגע לפני השינה כמו תרגילי הרפיה, יוגה ותרגילי נשימות. כדאי לבצע תרגילי התעמלות במהלך היום (בהתאם לגיל ולמצב הרפואי), ולנסות להימנע משנת צהריים. לילה טוב!

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh