יועץ בטיחות במפעלים

יועץ בטיחות במפעלים

מפעל הוא מתחם עבודה אשר מתקיימת בו פעילות יצרנית ותהליכי ייצור של מוצרים פיזיים, וכולל שלבים שונים ורצף של פעולות אשר משלימים יחד את פס הייצור.

בעבר נהגו לכנות את המפעלים בתי חרושת, אולם כיום המונח הנפוץ הוא מפעל תעשייתי, כאשר החוק מבדיל בין מפעלים לבין עסקים מסוגים אחרים, הן בשאלת המיקום, מטרדי הרעש ואיכות הסביבה שהם עשויים לייצר.

אחד התחומים בהם מפעלים זוכים להתייחסות מיוחדת וייעודית הוא תחום הבטיחות בעבודה. תקנות הארגון והפיקוח על העבודה קובעות כי על כל עסק יצרני העונה על הגדרת "מפעל", חלה החובה למנות יועץ בטיחות- אדם אשר ייעודו ותחום אחריותו הוא תחום בטיחות העובדים והמבקרים במפעל.

יועץ בטיחות במפעל יעבוד ויפעל בכפיפות לכלל החוקים והתקנות הנוגעות לעבודת מפעלים, ובהתאם לתחום העיסוק האמור והסיכונים הכרוכים בו, כמו גם תוך הפעלת שיקול דעת, אחריות וידע, ביצירת התאמה, זיהוי סיכונים ומתן מענה לכל סיכון ומטרד בטיחות, לעבודת המתחם ופס הייצור עליו הוא אחראי.

יועץ בטיחות במפעלים- עובד שכיר או במיקור חוץ?

לאורך שנים ארוכות נהגו במפעלים למנות עובד מבין העובדים הקיימים, לתפקיד יועץ בטיחות וממונה בטיחות במפעל. העובד שמונה לרוב צמח מן השטח והכיר מקרוב את תהליכי העבודה, והיקף משרתו נקבע על פי צורך, לעתים בנוסף לעבודתו השוטפת, ולעתים כמשרה בפני עצמה.

היכרותו של העובד עם השטח ועם תהליכי העבודה במפעל עשויה להוות יתרון, אולם טמונים בה גם חסרונות. עובדים המורגלים בתהליכי עבודה לאורך זמן ממושך עשויים להיות בעלי מחשבה מקובעת, להתקשות בהנחלת שינויים לעובדים אחרים אשר הם בבחינת קולגות ולבקר תהליכים קיימים.

שילוב של יועץ בטיחות מומחה, בעל ניסיון שזהו עיקר עבודתו, במיקור חוץ- משמעותו הוא שהיועץ מביא עמו מקצועיות ויכולת לזהות תהליכי עבודה וכשלים, לייעץ באופן אובייקטיבי ללא שיקולים אישיים, כמו גם היכרות עם מפעלים אחרים, שיטות עבודה ופתרונות מתקדמים להגברה ושיפור של תנאי הבטיחות בעבודה.

יועץ בטיחות במיקור חוץ גם עשוי להיות חסכוני יותר, כאשר המפעל יישא בעלויות הישירות של שעות העבודה הנדרשות, ללא עלויות עובד מעביד וללא תקן של משרה מלאה לצורך האמור.

יועץ בטיחות אש

מינוח מוכר בתחום הבטיחות בעבודה בכלל ותחום הבטיחות במפעלים בפרט, הוא בטיחות באש, והצבת יועץ בטיחות אש כחלק בלתי נפרד ממערך הבטיחות במפעל. יועץ בטיחות אש בדומה לתפקידו של יועץ הבטיחות, יבצע מיפוי סיכונים תוך היכרות עם סיכוני האש השונים במפעל, תוך מיקוד בסיכוני אש ומתן מענה ופתרונות למניעת אירועי אש, גילוי והתראה במקרה שפרץ אירוע כזה, כיבוי אש ושחרור עשן. היועץ יהיה אחראי על התקנה, תחזוקה ובקרה של מערכות הבטיחות באש. יועץ בטיחות בארגון יכול להיות גם מחזיק בכובע יועץ בטיחות אש- וזאת בתנאי שזכה להכשרה המתאימה ועבר קורס חיצוני מוכר לממוני בטיחות אש במפעלים.

היתרון שבמינוי יועץ בטיחות מקצועי למפעל

מלבד החובה החוקית, יועץ בטיחות במפעל הוא פונקציה חשובה, אשר עומדת בבחינת השקעה ולא בבחינת הוצאה. בין היתרונות שבמינוי יועץ בטיחות וערך עבודתו למפעל ולארגון:

  • תדמית ציבורית חיובית- תפיסה חיובית של העובדים, המבקרים והלקוחות מפעלים וארגונים הנותנים דגש על בטיחות.
  • עמידה בחוקים ובתקנות- עבודה על פי חוק שחוסכת בטווח הארוך בקנסות, תביעות, עיכובים והטלת סנקציות על פעילות.
  • מניעת תאונות עבודה- מניעת תאונות עבודה שגוררות תביעות פיצויים ועלייה במחירי הביטוחים העסקיים לארגון.
  • יעילות תפעולית- שיפור היעילות בתהליכי עבודה גבוהה ויצירת שביעות רצון בקרב העובדים אשר חשים מוגנים.

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh