כיצד טיולים עוזרים לבריאות הנפשית

כיצד טיולים עוזרים לבריאות הנפשית

בעולם לחוץ ומטורף, עם לוחות הזמנים המהודקים, המחירים הגואים והצורך בפרנסה שוטפת, למצוא זמן ליציאה לחופשה הופך להיות קשה יותר ויותר.
לעתים עצם הניסיון לפנות לכך זמן – יוצר מתח משל עצמו.
לאן ניסע, מנין יבוא הכסף לתשלום על הנסיעה, מה נארוז…לא חסרות לנו סיבות ללחץ.

אם כך, מי צריך את זה בכלל, חסר לנו מתח בחיים?

מחקרים בתחום התיירות גילו כי ישנן השפעות חיוביות של חוויות טיול, חופשה ונסיעה על הבריאות הפיזית ותחושת הרווחה הנפשית.
ההשפעות הללו פוחתות בהדרגה לאחר חופשה, ולכן כדאי לזכור ולתכנן מפעם לפעם את הטיול או החופשה הבאים. ההזדמנות להתנתק מסביבת העבודה, להיות אדון לזמן ולרצון שלך איפה ומה לחוות חוויות חדשות, תורמת תרומה ממשית לרווחה הסובייקטיבית.

חוסן נפשי ופתרון בעיות

כולנו יודעים שחופשות עלולות להיות אבן שואבת לאי אילו תקלות לא צפויות ועיכובים שונים. לעתים מתעוררת ההרגשה שהיתרונות החיוביים כמעט משתווים לתסכולים. דווקא חוסר הוודאות והתסכול, הופכים את התהליך למרגש, מעוררים את האדרנלין ומלמדים אותנו להיות גמישים יותר, לדעת לאלתר ולהביא לפתרון בעיות. כל אלה יביאו אותנו לתחושת סיפוק גדולה בטווח המידי – ויעניקו לנו כישורי חיים, שללא כל ספק יוכלו לשרת אותנו גם במהלך הטיולים הבאים, אך לא פחות חשוב מכך בחיי היומיום שלנו.

הטיולים והחופשות מפחיתים מתחים

מתח הוא אחד הגורמים מספר אחד למחלות, פיזיות ונפשיות. ואנחנו התחלנו במתח, עברנו לתסכולים… איפה בדיוק היתרונות?
טיול קצר או חופשה, מרחיקים אותנו משגרת היומיום השוחקת. ומשהתרחקנו, ולו גם לזמן קצר מהשגרה, אנחנו מאפשרים לעצמנו זמן טעינה מחודש. אנחנו מקבלים, תוך כדי הטיול, את היכולת לשים דברים בפרספקטיבה אחרת ושונה, וליישם אותה עם שובנו לשגרה.

יציאה ממעגל השגרה לטיולים משפרת את:-

הקוגניציה – לנסיעות ולטיולים ישנה השפעה קוגניטיבית דומה לזו של פתרון תשבצים וסודוקו, ביקורים במוזיאון או בתיאטרון. נסיעות וטיולים מעלים את רמת האדרנלין. קצב הלב ולחץ הדם עולים, מעברי האוויר בריאות מתרחבים, ודם זורם לשרירים. כל אלה מביאים אותנו לתחושה שאנחנו נמרצים ומסופקים. מרחיק דיכאונות – מחקרים שנעשו מצאו קשרים הדוקים בין טיולים ונסיעות לירידה בסיכון למחלות לב ודיכאון. דבר זה נכון ככל שנצליח להינות מהטיול.

מעגלים חברתיים ואופקים חדשים

רובינו שומרים במשך שנים רבות מאד על המעגלים החברתיים הקרובים והמוכרים שלנו. אם אלה חברויות ילדות, מהצבא, חברויות בתוך מעגל העבודה או שכנים ובני משפחה. בזמן טיולים, אנחנו נתקלים בזרים, בתרבויות ובפעילויות אחרים לחלוטין מאלה אליהם אנחנו מורגלים. הטיולים והחופשות מקנים לנו הזדמנויות מיוחדות ללמוד על תרבויות אחרות ולהתחבר לאנשים שעל המסלול שלנו. כל אלה יעוררו ויעודדו את הכישורים התקשורתיים והחברתיים, וגם באלה ניתן להשתמש הן לטיולים הבאים והן בחיי היומיום.

אופטימיות

מחקרים שונים מראים כי כשאנחנו מעוררים רגשית, ומודעים לסביבה, לנוף ולצבעים והחפצים השונים, שחדשים לנו, אנחנו מתעצמים ומתמלאים בתחושות אופטימיות לעומת אנשים שאינם חווים טיולים וחופשות ונצמדים למקומות המוכרים ולשגרה. השהייה בטבע לרוב עוזרת למערכת העצבים להתאזן.

לסיכום

בין אם אתם נהנים לטייל על מדרכות ערים יפות ובין אם אתם רוצים לטפס לפסגות הרים, כשאנחנו נמצאים בטיול או בחופשה אנחנו מנסים לראות כמה שיותר, לחוות כמה שיותר.
בקצרה, אנחנו עושים פעילות גופנית, וזו ידועה שמשפרת את הרווחה הנפשית, מעלה את רמות האנרגיה ותורמת הן לשיפור תפקודי הלב והריאה והן לשיפור משמעותי במצב הרוח הכללי.
אם כן – הטיול והחופשה הם דרכים מוכחות וטובות מאד להפחתת תסמיני חרדה, מתח ודיכאון ושיפור הרווחה.

נכתב בשיתוף אתר טנא: https://www.tenne.org.il/

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh