מאניה דיפרסיה – אין במה להתבייש

מאניה דיפרסיה – אין במה להתבייש

מאניה דיפרסיה (או בעברית – הפרעה דו קוטבית) היא הפרעה נפשית המאופיינת בשינויים תכופים וקיצוניים במצב הרוח, בין שמחה קיצונית (מאניה) לעצב תהומי (דיפרסיה), המשבשים את מהלך חייו התקין של הלוקה בהפרעה. אי אבחון בזמן ואי טיפול נכון יכולים לגרום לסבל רב ללוקה בהפרעה. אך כאשר מאניה דיפרסיה מאובחנת בזמן הנכון ומטופלת, ניתן לנהל אורח חיים נורמטיבי ולחיות לצד ההפרעה. ישנן מגוון שיטות טיפול שונות בהפרעה, כאשר לכל אחת מהן גישת טיפול שונה, והמטרה העליונה הינה להחזיר למטופל את תחושת השליטה בחייו, ולהבין את ההפרעה טוב יותר.

בין שינויי מצב רוח תדירים למאניה דיפרסיה

כל אדם חשוף לשינויי מצב רוח, ומצב הרוח שלנו מושפע מהמון דברים – בין אם דברים טכניים כמו שינויי מזג אוויר, מספר שעות שינה תקין, תזונה בריאה וסדירה וכד', לצד דברים אישיים כמו תחושת הצלחה, מפגשים עם חברים, תחושת סיפוק וכד'. כולנו מכירים את הסקאלה הרחבה שבין תחושת עצב ודכדוך לתחושת שמחה גדולה. אך בעבור אנשים הלוקים במאניה דיפרסיה עוצמת הרגש, בין אם עצב או שמחה, היא כל כך חזקה, עד שכמעט ולא ניתן להתגבר עליה. העצב הוא עמוק ותהומי, ברמה כזו שכמעט ולא ניתן להכיל אותו, מה שמוביל לפרק ארוך של דיפרסיה, כאשר המאניה גורמת לתחושת מסוגלות גבוהה, ואדם הלוקה במאניה דיפרסיה שנמצא בתקופה של מאניה יכול להרגיש "כל יכול" ללא שום קשר למציאות, וכושר השיפוט משתבש. השינויים החדים הללו יכולים להופיע באופן פתאומי, ללא שום תקדים או טריגר, ובכך לשבש מאוד את שגרת החיים.

כיצד מאבחנים מאניה דיפרסיה

מאניה דיפרסיה יכולה להיות מאובחנת על ידי רופא פסיכיאטר בלבד, כאשר האבחנה נעשית על סמך תשאול לבחינת התסמינים ומשך הופעתם. לרוב, לתורשה ולגנטיקה יכולה להיות השפעה ניכרת על הופעתה של ההפרעה, ופסיכיאטר ישאל את המטופל על ההיסטוריה המשפחתית – האם ישנם אנשים במשפחה הסובלים ממאניה דיפרסיה או הפרעות נפשיות אחרות? – לצד זה שיבקש מן המטופל לתאר את רגשותיו וחוויותיו. מכיוון שמאניה דיפרסיה גורמת לשיבושים בתפיסת המציאות, המטופל לא תמיד יהיה מודע לתסמינים, ולכן הפסיכיאטר יבקש לשוחח גם עם חברים וקרובי משפחה על מנת לקבל תמונה מדויקת יותר של המצב.

מה הם אופני הטיפול במאניה דיפרסיה

  • תרופות – נטילת תרופות מאזנות הינן מרכיב חשוב בטיפול במאניה דיפרסיה, ויש ליטול אותן באופן יומיומי ורציף. הרופא המטפל הוא זה שקובע את סוג התרופה והמינון. התרופות הנפוצות לטיפול במאניה דיפרסיה הן לית'יום, תרופות נוגדות פרכוסים כמו טרגטול, תרופות נוגדות דיכאון כמו פרוזק, תרופות הנוגדות פסיכוזות כמו ריספרדל, ותרופות הרגעה המיועדות להתקף כמו קלונקס.
  • טיפול פרטני – עוד מרכיב משמעותי בטיפול במאניה דיפרסיה הוא הטיפול הקוגניטיבי-רגשי. בטיפול זה המטופל לומד להכיר את ההפרעה ואת התסמינים שלה באופן טוב יותר, והוא מקבל כלים להתמודד עם ההפרעה בחיי היומיום ובזמנים של התקף.
פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh