מהי דמנציה? ומה אפשר לעשות?

מהי דמנציה? ומה אפשר לעשות?

עם הזדקנות האוכלוסייה ואריכות החיים באוכלוסייה המודרנית מתעוררות תופעות רפואיות שונות, והופכות לשכיחות יותר ויותר. כיום הרבה מאוד אנשים שואלים את עצמם מהי דמנציה, ומה אפשר לעשות לגביה. דמנציה, או שיטיון בעברית, היא תופעה רפואית קוגניטיבית, כלומר מחלה שהמופע הפתולוגי שלה מתבטא בתפקודים המנטאליים של החולה.

התופעה אינה מחלה בפני עצמה, אלא תופעה מנטאלית המאפיינת מחלות שונות המגיעות עם הזקנה. אלצהיימר, פרקינסון, הנטינגטון, איידס, ואפילו טראומה גופנית עלולות כולן להוביל לתופעות שונות של פגיעה בתפקודים החשיבתיים של האדם, ואלו נרשמים כדמנציה. מעבר לכך, בשנת 2010 פורסם מחקר שהעלה קשר ישיר בין מצב היגיינת הפה וכמות השיניים שנשרו עקב מחלות שונות לבין הסיכויים לפתח דמנציה, כך שיכול מאוד להיות שיש עוד גורמים רבים שעדיין לא אובחנו כמובילים לתופעה זו.

מהי דמנציה בפועל, ממה סובל החולה?

מעבר למחלת הרקע שלרוב תוביל למופע הדמנטי, כדאי להכיר כל תופעה ותופעה מהי. דמנציה שמאובחנת מוקדם יכולה להיות מטופלת מוקדם יותר, ועם הצלחה גבוהה יותר, כדי לעזור לאדם החולה לשמור על התפקוד הקיים, ולהאט ככל הניתן את התדרדרות המצב. מעודד לגלות כי ניתן למנוע ולרפא כ-15% מהסובלים מהמצב.

בפועל, הסובלים מדמנציה יציגו מופעים פתולוגיים שונים:

  1. ירידה בזיכרון
  2. ירידה ביכולת הקשב והריכוז
  3. קשיים בחשיבה מאורגנת
  4. קשיי הבנה שונים
  5. שינויים במצב הרוח
  6. שינויים בתכונות אישיות
  7. שינויים בהתבטאות בחברה

החולה הדמנטי לרוב יסבול מאחד או יותר ממופעים אלו, בשילובים שונים, וברמות שונות. אם וכאשר ישנה מודעות של הסובבים למצב החולה, מודעות של חברי המשפחה, החברים והקרובים אליו, הרי שניתן וכדאי לגלות גמישות וסבלנות, שכן השינויים הללו קשים לא רק לכם, אלא גם לחולה עצמו, שאינו יכול לשלוט במצבו, וניצב חסר אונים מול השינויים המנטאליים המתרחשים בתוכו.

טיפול תומך בחולי דמנציה

השלב הראשון בטיפול בדמנציה הוא האבחון. לרוב אנשים אינם מסתובבים עם האצבע על הדופק בכל הנוגע לאבחון מחלות. מצבי דמנציה מאובחנים במהירות רק כאשר ישנה ערנות של מי מהקרובים לאדם, בדרך כלל קרובי משפחה מדרגה ראשונה, אשר מזהים שינוי קטן אך משמעותי מספיק בכדי לעורר את חשדם כי משהו אינו כשורה. זה יכול להיות שינוי מפתיע בצורת הדיבור, בדרך ההתנהגות, בתפקוד היומיומי, או בכל דבר אחר.

לאחר האבחון, כדאי להבין כי בכדי לעונת על השאלה מהי דמנציה יש להבין כי אין תשובה חדה וחד-משמעית. הסיבה היא שישנו שילוב של מופעים שונים ומגוון תופעות שיכולות להצביע על הבעיה. הטיפול אם כך יישען על המופע הדמנטי עצמו, מה הוא כולל, ועל השורש הספציפי שלו. לעיתים מדובר במחסור בוויטמינים חיוניים כגון B1, B12 וכיו"ב, או אז ניתן לטפל בקלות יחסית בתופעה. במקרים אחרים השורש אחר, ויש לבצע טיפול מניעתי, טיפול בתרופות ושאר טיפולים המותאמים למצב הספציפי של החולה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh