מהם תפקידיו של הנוטריון?

מהם תפקידיו של הנוטריון?

 

חובתו העיקרית של הנוטריון היא לסייע למניעת הונאות על ידי היותו עד לחתימה על מסמכים. אבל לנוטריון יש תפקידים נוספים שהוא מוסמך לבצע, תפקידים שאולי קצת פחות מוכרים לכם.

  • יפוי כח נוטריוני

יפוי כח נוטריוני הוא מסמך עוצמתי שקיבל אישור נוטריוני ומעניק לאדם או לארגון את היכולת לפעול בשמכם, במקרה שאינכם מסוגלים לעשות זאת. לאחר כתיבת ייפוי הכוח, הנוטריון ימנה מישהו שיפעל בשמכם. ויהיה מורשה, למשל, לנהל את העסק שלכם, להסדיר עניינים משפטיים שלכם, או לחתום על כל מסמך בשמכם.

כשאתם בוחרים את הנאמן, עליו לפעול תמיד לטובתכם. הנאמן עשוי להיות בן משפחה, חבר או עו״ד, אבל חשוב שתסמכו עליו.

  • הכרה

יש נסיבות שבהם החותם נדרש להצהיר באופן רשמי על אישור ביצוע המסמך. כלומר, החתימה אומרת כי החותם:

  • מבין את תוכנו ומטרתו של המסמך עליו הוא חותם.
  • מעיד שהחתימה היא אכן שלו/ה.
  • חותם על המסמכים מתוך רצון חופשי וללא כפייה.

מסמכים שבדרך כלל דורשים אישור הנוטריון הם: חוזים, הסכמים, מסמכי ייפויי כח, הסכמים הכוללים מקרקעין ותוכניות עיזבון. הנוטריון עשוי להחתים את החותם על נוסח כמו: ׳האם אתה מאשר או מצהיר שאתה מבין את תוכנו של מסמך זה, וחתמת עליו מרצונך החופשי, ללא כל כפייה?׳.

 שבועה ואישור נוטריוני

חלק מהמסמכים מחייבים את החותם להישבע לנוטריון, שאכן תוכן המסמך הוא נכון. למעשה, מסמך זה מהווה התחייבות לאמת את ההצהרות הכתובות במסמך, בדרך כלל במסגרת תצהיר כתוב, אשר בו החתום סיפק עובדות מסוימות.

למשל, מסמכים המוגשים לבית המשפט, עשויים לחייב את המתדיין להישבע שההצהרות שנאמרו בתוכן המסמכים הן נכונות. גם כאן על הנוטריון לקבל הצהרה בזמן החתימה על המסמך, למשל: ׳האם אתה נשבע / מאשר תחת העונשים על עדות שקר, שהמידע הכלול במסמך זה הוא האמת?׳.

כלומר, אדם המצהיר הצהרה בשבועה בפני הנוטריון, ומאוחר יותר נמצא כי הצהרתו אינה נכונה, יכול להיענש בגין עדות שקר.

אישור נוטריוני חוקי

ישנם כמה מרכיבים קריטיים המתייחסים לאישור הנוטריוני, שאמורים להבטיח ששירותי הנוטריון מספקים מבחינה משפטית:

  • החותם על המסמך חייב להיות נוכח פיזית ולחתום לעיני הנוטריון. מטרת הנוכחות הפיזית היא לאפשר לנוטריון להעריך כראוי שהחותם מבין את מעשיו ואת נכונותו לחתום על המסמך.
  • החותם חייב להציג תעודת זהות בפני הנוטריון כדי שיוכל להבטיח את זהותו של החותם.
  • המסמך הנחתם ומאושר על ידי הנוטריון, חייב להיות מקורי. המשמעות היא שהמסמך המוצג בפני הנוטריון, עדיין לא חתום. העתק של המסמך הכולל גם חתימה, לא יוכל לקבל אישור נוטריוני, כי הוא לא נחשב למסמך מקורי.
  • האישור הנוטריוני צריך להיות בשפה נוטריונית, שתעיד שהמעשה הנוטריוני התרחש במקביל לביצוע המסמך. כמו, ׳נרשם והושבע בפני בתאריך…׳.
פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh