מהנדס/ת מכונות?

מהנדס/ת מכונות?

במה תבחרו, בוכנה הידראולית או בוכנה המבוססת על עיקרון הפנאומטיקה?

השוואה בין בוכנה הידראולית לבוכנה פנאומטית, מבחינת חסרונות ויתרונות בתעשייה

אחד הרכיבים הבסיסיים המשמשים בתדירות גבוהה בציוד תעשייתי, זו הבוכנה. בוכנה היא למעשה גליל העשוי מחומר מתכתי, הנע בתוך צינור ומייצר אנרגיה המשמשת להפעלת ציוד. בחברות העוסקות בציוד הנדסי לתעשייה, ניתן למצוא כיום בעיקר שני סוגי בוכנות: בוכנה הידראולית ובוכנה פנאומטית.

מה משותף ומה שונה בין שני סוגי הבוכנות?

בשני המקרים משתמשים בעיקרון פיסיקלי המאפשר הפקת אנרגיה מכוח הדחיסה. ההבדל הוא בחומר הנדחס, כאשר במערכת הידראולית הכוח נוצר כתוצאה מדחיסת נוזל (הידרו=מים) ובמערכת הפועלת על פנאומטיקה, דוחסים גז (בדרך כלל אוויר). פעולת הדחיסה יוצרת אנרגיה קינטית המפיקה כוח בעוצמות שונות ולכן יש לבוכנות אלו שימוש רב בתעשייה במערכות חימום וקירור, צנרת, משאבות, מנופים, מלגזות ומנועים.

בשני המקרים ניתן למצוא מספר דגמים של בוכנה, השונים זה מזה בקוטר ובהספק. כמו כן, יש בוכנות חד כיווניות ובוכנות דו כיווניות.

מהם היתרונות והחסרונות של בוכנה פנאומטית לעומת בוכנה הידראולית?

את היתרונות והחסרונות של בוכנות פנאומטיות והידראוליות ניתן לסווג בדרך הבאה:

  • עלות – בוכנה הפועלת על פנאומטיקה נחשבת לזולה לעומת בוכנה הידראולית והסיבה לכך פשוטה: במערכת פנאומטית משתמשים במשאב זמין וזול = אוויר ובמערכת הידראולית משתמשים במים או שמן.
  • נתונים טכניים – בוכנה פנאומטית בדרך כלל תהיה קומפקטית וקלה ביחס לבוכנה הידראולית ולכן קל יותר לשנע אותה ממקום למקום.
  • תחזוקה ובטיחות -שני הסוגים אינם דורשים תחזוקה מיוחדת (בניגוד לבוכנה חשמלית) והם נחשבים בטוחים לשימוש, אולם בבוכנה פנאומטית אין חשש לדליפת שמן שיכול להוות סכנה בטיחותית וגם לגרום ללכלוך.
  • עמידות –בוכנות פנאומטיות והידראוליות נחשבות לחזקות ועמידות, אך בבוכנה הידראולית קיים חשש לדליפת נוזל שיגרום נזק לרכיבי המערכת. חשש נוסף הוא שאוויר יחדור ויפריע למנגנון דחיסת הנוזל.
  • הספק ועוצמה – בבוכנה פנאומטית הלחץ הוא קבוע ולכן ניתן להפיק כוח בעוצמה מוגבלת. לעומת זאת בבוכנה הידראולית אין הגבלת כוח ולכן בוכנות אלו יעילות יותר במצבים בהם צריך כוח רב, כמו הרמת משקל כבד לגובה. בנוסף, בבוכנות הידראוליות מקובלת וגם בוכנה טלסקופית המאפשרת פתיחה וסגירה במספר שלבים.

לסיכומו של עניין, כאשר מתלבטים במה להשתמש – בוכנה הפועלת על פנאומטיקה או הידראוליקה, לא מספיק לערוך השוואה בין שני סוגי הבוכנות, אלא צריך לדעת לאיזה שימוש מיועדת הבוכנה ולפי זה לבחור את הדגם המתאים.

למידע נוסף אתם מוזמנים להיכנס לאתר האינטרנט של מחשבה והנדסה בע"מ https://www.moshe-kelman.co.il/

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh