מה ההבדל בין ולידציה וריפיקציה

מה ההבדל בין ולידציה וריפיקציה

מאמר זה עוסק בתהליכי אימות ובקרה של מערכות ממוחשבות, אשר בהן נעשה שימוש במגוון רב של תעשיות גדולות ומשמעותיות: תחומי הרפואה, הקוסמטיקה, המזון ועוד, כולם נעזרים במערכות בקרה ומערכות ממוחשבות למיניהן, כדי לנהל ולפקח על הייצור, האריזה, האיטום והשילוח של מגוון רב של מוצרים.

למרות שמערכות אלו הן בדרך כלל אמינות ובטיחותיות, לפני תחילת השימוש בהן – ואחת לתקופה מסוימת – יש לבדוק את תקינותן של מערכות אלו, כדי להבטיח שהן אכן יפעלו בצורה חלקה כפי שהן אמורות. כאן תוכלו למצוא את ההסבר על שני תהליכים משמעותיים אשר מסייעים לשמור על תקינות המערכות האלו: ולידציה (validation), ווריפיקציה (verification).

מה היא ולידציה?

ולידציה היא שלב אשר מתבצע לאחר התקנת המערכת הממוחשבת במקום – בין אם מדובר במפעל, משרד או מתקן אריזה. בעת ביצוע הוולידציה נבדק האם המערכת הותקנה כראוי ומתפקדת בצורה הדרושה. אם לתאר במילים פשוטות, ולידציה היא בדיקת התקנה, אשר מתקיימת בתור אחד מהשלבים האחרונים לפני תחילת הפעלת המערכת.

חשוב לציין שלא כל אחד יכול לבצע ולידציה – על מנת להוכיח שהמערכת או המכשור שלכם עבר ולידציה יש לספק הוכחות מתועדות, אשר להן רמת ודאות גבוהה. הוכחות אלו יאפשרו למערכת לעבד ולהפיק נתונים ברמת אמינות גבוהה, וכתוצאה מכך, לתפקד בצורה יעילה יותר עם פחות סבירות לטעויות.

מה היא וריפיקציה?

וריפיקציה היא שלב אשר מתבצע בסיום הרכבת או הפעלת המערכת – כלומר, לפני שהמערכת מגיעה ליעדה בבית החרושת, המפעל וכו'. תהליך הווריפיקציה בודק האם המערכת פועלת לפי הדרישות, ונבנתה כראוי לפי התכנון המיועד שלה. בעצם, וריפיקציה היא בדיקת תקינות שמתבצעת לפני שהמערכת מגיע לידי הלקוח, ומוודאה שהמערכת פועלת לפי המתוכנן.

גם כאן, מדובר בתהליך שצריך לעמוד בתו תקן מחמיר ולספק הוכחות תקינות מתועדות.

מה ההבדל בין ולידציה וריפיקציה

הבדיקות המתועדות בשני המקרים, מתבצעות על מנת למנוע באגים, כשלים, ליקויים ופגמים אשר עלולים להתעורר בעת הפעלת המערכת הממוחשבת. ככל שיתבצעו יותר בדיקות, כך ניתן יהיה לעמוד על טיב האיכות של המערכת, להעריך מה הן רמות הסיכון שלה לבצע טעויות, וכתוצאה מכך, לדעת איזה תיקונים נדרשים על מנת שהמערכת תעמוד בדרישות.

ההבדל המשמעותי בין ולידציה וריפיקציה הוא, שוולידציה בודקת את תקינות ההתקנה והתפקוד של מערכת, כלומר הבדיקות מתבצעות לאחר הגעת המערכת למקום והתקנתה אצל הלקוח; ווריפיקציה מתבצעת לפני התקנת המערכת, כלומר בודקת האם המערכת הורכבה ותוכננה כראוי מלכתחילה, ונבנתה בהתאם לתכנון ולדרישות.

בשני המקרים, מדובר בשלבים קריטיים עבור התפקוד של כל מערכת מידע או בקרה, ולא משנה לאיזו תעשיה מערכת זו מיועדת. ביצוע ולידציה ווריפיקציה בצורה נכונה ומדויקת, תאפשר למערכות אלו לבצע את עבודתן כראוי, ותמנע תקלות קריטיות בתהליך הייצור, האריזה, או כל תפקוד אחר.

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh