מתי תצטרכו אורתודנט חירום?

מתי תצטרכו אורתודנט חירום?

כולם יודעים שאורתודנט הוא רופא שיניים המומחה לטיפולי יישור שיניים אצל ילדים ומבוגרים. אבל אין ספק שאורתודנטיה היא לא תחום שמיד מעלה קונוטציה של מצבי חירום. סך הכל מדובר בהליך יישור שיניים שבעיקרו הוא אסתטי.

אך כאן הטעות. כמו בכל טיפול שיניים, גם בתחום האורתודנטיה ייתכנו מקרי חירום בהם תצטרכו לרוץ בעצמכם או עם הילדים אל הרופא.

אילו מקרים דחופים יכולים להתרחש במהלך טיפול אורתודנטי?

מקרים שונים יכולים לקרות במהלך טיפול יישור שיניים, ובפרט אם הטיפול נעשה באמצעות ברקטים וחוטי מתכת. הסיבה לכך היא שהברקטים מודבקים על גביי השן וחוט המתכת מושחל ביניהן. מכאן ייתכנו מצבים שונים כמו לדוגמה, ברקט שהתנתק מהשן, חוט מתכת שהתשחרר, חוט שהושחל לא נכון והוא מתוח מדי וגורם לכאב חזק שאי אפשר להתעלם ממנו, חוט שהושחל לא כראוי או השתחרר בקצהו ופוצע את הרקמה הרכה של השפתיים או הלחיים. ברקט וחוט אף יכולים להישבר אם חלילה המטופל סבל מחבלה. כל המקרים האללו מחייבים לגשת באופן דחוף אל הרפוא האורתודנט לבדיקה וטיפול במצב.

מה עושים במקרה חירום אורתודנטי?

קודם כל, לא נכנסים ללחץ. כמו בכל תחום אחרת ברפואת השיניים תוכלו למצוא גם אורתודנט חירום שמקבל מטופלים במקרים חריגים. כמובן שעליכם לאמוד את המצב ולהתקשר להתייעץ עם גורם מוסמך במידה ואתם לא בטוחים מה לעשות וכיצד לנהוג, אבל חשוב להפעיל שיקול דעת.

אם הטיפול נעשה על ידי סדים או קשתיות וקרה מצב בו קשתית נשברה ולא ניתן להשתמש בה לצורך העניין, בוודאי שזה לא טוב אבל גם לא מצב חירום. לאורתודנט שיקבל אתכם לא יהיה איך לעזור לכם באופן מידי בכל מקרה. אם חלילה התרחשה חבלה וקיבלתם מכה חזקה בשיניים ואתם חשים בכאב עז, חשוב לפנות לבדיקה וטיפול, שכן גם אם המכשור האורתודנטי לא נפגע ייתכן ויש פגיעה חמורה בשן או בשורש השן. אם יש פגישה בשן או בשורש והשן מוחזקת על ידי ברקט וחוט תומך, היא רק תכאב אך לא תזוז ממקומה. לכן חשוב מאוד למהר למרפאת חירום ולבדוק את מצב הפה.

איך תמנעו ממקרי חירום אורתודנטיים?

בזמן הטיפול האורתודנטי השיניים נמצאות בתזוזה בתוך הלסת, והפה נמצא במצב 'מעורער' כביכול. מן הסתם שהמלך הטיפול ובייחוד כאשר יש מכשור אורתודנטי בפה, חובה לשמור על השיניים מפני חבלות. מעבר לכך הימנעו מנגיסה במאכלים קשים מאוד. גם הברקטים וגם הסדים והקשתיות מפעילים לחץ וכוח מדוד על השיניים על מנת לגרום לתזוזה, וברגע שמנסים לנגוס במאכל קשה ויש התנגדות של כוח אל מול הלחץ שמופעל על השן, ייתכן והמכשור האורתודנטי ייפגם או יישבר.

אם אתם עוברים טיפול ליישור שיניים אל תתעסקו עם המכשור האורתודנטי. מדובר באמצעים עדינים יחסים שיכולים להיפגם בקלות אם לא שומרים עליהם. חשוב להקפיד לשמור למען הצלחת הטיפול והימנעות מהגעה למצבים שמחייבים בדיקה או טיפול חירום.

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh