ניהול פרויקטים בעידן המודרני

ניהול פרויקטים בעידן המודרני

מה דרוש לדעת בכדי לגרום לפרויקט להצליח!

מאת: לבנת קיזנר – מנכ"ל המכללה העסקית של לשכת המסחר ת"א.

יעיד כל מי שניהל או מנהל פרויקטים כי הקושי העיקרי טמון בניהול אפקטיבי של צוות העובדים. ניהול כושל עלול לבלבל את הצוות, לפגוע במורל ולהחמיץ את יעדי הפרויקט עד הבאתו לכישלון .

ישנם סגנונות ניהול שונים. ישנה את דרך הניהול השמרנית, המובילה פרויקט בדרך קבועה ומבלי לחוש צורך בשינוי; יש את דרך הניהול היצירתית, שכל היום מנסים לחשוב מחוץ לקופסא ולשנות את העבודה בשוטף, כך שהיא תתאים לצורכי הפרויקט. הניהול חייב להיות מותאם לצוות הרלוונטי אותו מנהלים.

נדבך נוסף שחשוב לקחת בחשבון הוא גודל הצוות. לגודל הצוות השפעה משמעותית  על התפתחותו ניהול צוות של 10 עובדים יעבוד אחרת לעומת צוות של 50 עובדים, הפרוס על פני מיקומים שונים .

לפני שנצלול לשיטה שתסייע לכם בניהול מצליח של הפרויקט ועובדיו, בחנו את עצמכם בשלוש  שאלות. אם עניתם כן על אחת מהן, צריכה להידלק לכם נורה אדומה באשר לאפקטיביות השיטה בה אתם מנהלים את  הפרויקטים שלכם.

  • האם משימות חשובות של הפרויקט נופלות בעקביות בין הכיסאות?
  • האם פגישות עם הצוות אינן יצרניות כמו פעם?
  • האם חלק מהצוות אינו בטוח במה שהוא אמור לעשות, באיזה סדר, מתי או מדוע?

אחת השיטות, שאני אישית מאוד ממליצה לניהול פרויקטים מודרניים, הינה שיטת הניהול הרזה) Lean Management

מניסיוני האישי, אני יכולה להעיד כי שיטה זו תוביל את הצוות שלכם ביעילות רבה יותר להגשמת המטרה.

לא מדובר בשיטה שנבנתה במיוחד לניהול פרויקטים, אבל יש לה  השפעה רבה על עולם ניהול הפרויקטים.

שיטת Lean התחילה בעולם פיתוח וייצור המוצרים על ידי טאייצ'י אונו בטויוטה. מדובר בשיטת ניהול לטובת שיפור רווחיות הארגון לאורך זמן והגברת שביעות רצונו של הלקוח. השיטה מיושמת כיום במגוון חברות, החל מחברות יצרניות וכלה בחברות המעניקות שירות.

הרעיון הבסיסי שעומד מאחורי השיטה הוא מתן ערך רב יותר לארגון עם מינימום בזבוז, קרי היפטרות מהעודפים בכל התהליכים העסקיים. פילוסופית הניהול הרזה מתבססת על העקרונות הבאים:

  • עשייה מהירה ויעילה.
  • הימנעות מעבודה מחודשת על ידי בירור יסודי ומראש של היעדים והמטרות וביצועם נכון בפעם הראשונה.
  • איתור מראש של צווארי בקבוק בתהליך העבודה וביטולם.
  • תכנון ביתר פירוט עם הצוות, שאמור לעשות את העבודה, לפני תחילת ביצוע העבודה בפועל.

ארגונים אשר הטמיעו את המתודולוגיה של שיטה זו מדווחים על קיצור בזמני האספקה, רמת שירות גבוהה יותר, שיפור משמעותי בבטיחות ובאיכות, ירידה במלאים, הרחבת הגמישות הארגונית ושיפור ברווחיות.

לסיכום, הטמעת שיטת Lean בניהול פרויקט, תסייע לכם בבניית תהליכים משופרים, באיתור נקודות תורפה ומוקדי עוצמה, ותפתור בעיות מזווית ראייה שונה.

בהצלחה !

**הכותבת היא מנכ"ל המכללה העסקית של לשכת המסחר ת"א והמרכז. המכללה העסקית, עם מעל  40 שנות ניסיון, מציעה מגוון רחב של קורסים מקצועיים בתחומים מגוונים כולל קורסי ניהול פרויקטים (פירוט בדף הקורס), יבוא יצוא, אנגלית עסקית, ניהול התפעול , קניינות ורכש, לוגיסטיקה ומחסנים, יועצים עסקיים, עיצוב וניהול הפקת אירועים, ניהול כללי, יעוץ עסקי, סחר בינ"ל, רכש ולוגיסטיקה, שיווק ומכירות, חשבונאות וכספים.

צילום: פוטוליה

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh