על מה שצריך לדעת על כלב

על מה שצריך לדעת על כלב

מחלת הכלבת (Rabies) זוכה מדי פעם לכותרות נרחבות בעיתונים ובחדשות, זו מחלה ויראלית מסוכנת לאדם ולבעלי חיים אחרים המועברת לרוב ברוק לאחר נשיכה מבעל חיים נגוע. מחלת הכלבת נפוצה בכל העולם וידועה מאז שחר ההיסטוריה האנושית. נגיף הכלבת מסוכן ועלול לפגוע בכל היונקים, כדי למנוע את המחלה מבעלי חיים יש לחסן אותם מבעוד מועד, כאשר הטיפול המומלץ לבני אדם הנדבקים במחלה הוא באמצעות חיסון.

ראוי לציין כי ישראל ושכנותיה נגועות במחלת הכלבת, לכן מדי שנה מאות אנשים זקוקים לטיפול לאחר שכלב, תן או בעל חיים נגוע אחר נשך אותם או שהם נחשפו לרוק של החיה הנגועה בגלל קרבה. לכן, חשוב להקפיד על חיסונים לכלבים ולחיות מחמד או חיות משק כדי למנוע את התפרצות המחלה ועל מנת למזער סיכונים לבני אדם ולבעלי חיים.

מקור המחלה

מחלת הכלבת ידועה שנים ארוכות ונחשבת למחלה קטלנית וחשוכת מרפא. המחלה זכתה לאזכורים גם בתנ"ך ובכתבי הרמב"ם, החיסון הראשון למחלה הומצא ופותח על ידי לואי פסטר בשנת 1885. מקור המחלה בישראל נובע בעיקר משלושה סוגי בעלי חיים:

  • חיות מחמד – חיות מחמד כמו חתולים וכלבים עלולים להעביר את הנגיף הלאה בנשיכה או בהתזת רוק, לכן חשוב להקפיד על חיסונים על פי הנחיות הווטרינר.
  • חיות משק – חיות משק כמו סוסים, פרות, צאן וכדומה, ידועות כמקור עיקרי להפצת הנגיף המסוכן.
  • חיות בר – המקור העיקרי לכלבת בישראל נובע משועלים, אך הווירוס מופץ גם על ידי חיות בר אחרות כמו זאבים, תנים ועוד.

סימני מחלת הכלבת

הכלבת מועברת בעיקר בנשיכות של בעל חיים נגוע, הווירוס יכול לחדור לגוף גם במגע עם רקמת גוף פגועה. לאחר חדירת הווירוס לגוף הוא מתחיל לנדוד דרך השריר ומגיע לעצב השרירי ומשם ממשיך הלאה אל המוח. תקופת הדגירה משתנה ממקרה למקרה, לרוב התפרצות המחלה תקרה לאחר עשרה ימים עד שנה בהתאם למיקום הנשיכה וכמות הווירוס שחדרה לגוף.

בשלבים הראשונים של כלבת יופיעו סימנים מגוונים כמו חוסר שקט ומנוחה, הקאות, ריור מוגבר, שינוי התנהגות של בעל החיים (תוקפנות) והרחבת אישונים. כאשר המחלה פורצת בעלי חיים נגועים יתנהגו בטירוף, הם ינועו למרחקים עצומים, ינשכו בדרך בעלי חיים אחרים, הם עלולים גם לתקוף ולנשוך בני אדם הנמצאים בדרכם, ולרוב ינשכו גם חפצים דוממים. בשלב הסופי המחלה גורמת לשיתוק שרירים ולעוויתות, השיתוק פוגע במערכת הבליעה לכן הקול משתנה ומופיע ריר קצפי מוגבר בפה. לבסוף בעל החיים יסבול משיתוק קשה וממוות.

מניעת המחלה

באזורים מוכי כלבת כמו ישראל חשוב להקפיד על חיסון הכלב. יש בישראל חוק המחייב חיסונים לכלבים נגד כלבת פעם בשנה, את החיסון הראשון לכלב מבצעים בגיל 3 חודשים. סכנת הכלבת הובילה לחוקים נוספים כמו חובת הסגר והמתה של כלבים משוטטים. משרד החקלאות והרשות להגנת הטבע יוזמים מבצעי חיסון של חיות הבר באמצעות פיתיונות, יש גם אפשרות לקבל חיסון לאוכלוסייה בסיכון ואם מזהים בעל חיים החשוד כנוגע בכלבת יש לדווח לרשויות.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh