פעילויות גיבוש ברחובות

פעילויות גיבוש ברחובות

לפעילויות גיבוש ישנה חשיבות רבה, עבור כל קבוצה ובכל גיל. במערכת החינוך מרבים להשתמש בפעילויות גיבוש ברחובות; באמצעות פעילויות אלו ניתן לחזק את הקבוצה וליצור קשרים חברתיים אשר יעזרו מאוד אחר כך בכיתות הלימוד. מנהלי בתי הספר ברחובות התחילו את השנה בפעילויות גיבוש על מנת להכין את הקרקע להמשך שנת לימודים פורייה.

אחד ממנהלי בתי הספר שאיתו שוחחנו הסביר : "הילדים מגיעים לבתי הספר ושם הם מבלים שעות רבות מידי יום וזה נמשך לאורך 12 שנות הלימוד. בתקופה זו בה מתעצבת האישיות שלהם הם עוברים הרבה מאוד דברים – רגעים שמחים, רגעים עצובים וגם לא מעט קשיים. בתי הספר אינם יכולים להתמקד אך ורק בהוראת מקצועות הלימוד, הם חייבים לבנות עבור הילדים סביבה חמה ותומכת בה הם ירגישו בטוחים ונינוחים למרות הקשיים. בתי הספר צריכים לתפקד כמו משפחה ולכן מידי פעם יש לצאת מהכיתות ולעסוק בפעילות גיבוש".

הילדים מגיעים לבית הספר מעולמות שונים והם מתנהגים כאוסף של פרטים. אחד האתגרים של מערכת החינוך הוא להפוך אותם לקבוצה. קבוצה שבה כל אחד מקבל את האחר. קבוצה שבה יש תמיכה וערבות הדדית. כך כיתות הלימוד הופכות למקום שבו התלמידים עוזרים אחד לשני. זה גם תורם למוטיבציה וההצלחה בלימודים, זה גם מאפשר למורים להתנהל ולהתמודד טוב יותר עם הכיתה וזה גם מפחית תופעות שליליות כמו אלימות.

רבות מפעילויות הגיבוש לבתי הספר התנהלו באמצעות חברת שרביט; חברה אשר עוסקת בחינוך ומקיימת סדנאות והפעלות שונות למערכת החינוך, אך גם לקהלים מבוגרים יותר במגזר הפרטי. פנינו לאוריה בן טובים, מייסד החברה שיסביר לנו קצת יותר על פעילויות הגיבוש שנערכו בבתי הספר ברחובות: "פעילויות הגיבוש הן קודם כל הנאה גדולה עבור הילדים, הם משחקים, משתוללים ומשחררים הרבה לחץ במהלך הפעילות. זה טוב וחשוב אך המשחק עבורנו הוא אינו תכלית הפעילות, המשחק הוא האמצעי אשר בעזרתו נשיג את המטרות החינוכיות. קודם כל המטרה היא גיבוש על כל המשמעויות שלו: יצירת קשרים חברתיים, הקשבה לזולת, שיתוף פעולה וההבנה שלכל אחד יש יכולות שונות ונוצרת סינרגיה כאשר משלבים ידיים ומשתפים פעולה. מעבר לזאת, פעילות גיבוש ברחובות מאפשרת לנו להטמיע ערכים חשובים אחרים הקשורים לתכונות המנהיגות, כמו למשל יכולות ביטוי משופרות, חשיבה מחוץ לקופסה וערך עצמי. ערך עצמי הוא ההבנה האישית של ילד שיש לו לכולות לעשות דברים, להוביל ולחולל שינוי – היום זוהי הרכבת אסטרטגיית המשחק, מחר אלו הם דברים אחרים הקשורים לחברה ולמדינה. כך אנו באמת תורמים לילדים והופכים אותם לאזרחים של המחר".

פעילויות גיבוש, כפי שמבצעת חברת שרביט משתמשות בשיטת ה ODT (Outdoor Training). שיטה זו מתבססת על פעולות מחוץ לכיתות הלימוד בהן החינוך נעשה באמצעות החוויה עצמה. הניסיון מראה שכבר בעצם קיום הפעילויות, היציאה מהכיתות ושינוי האווירה מתחיל שינוי אצל הילדים. זה ממלא אותם במוטיבציה ומאפשר להם לשחרר לחצים. התוצאות של פעילויות אלו נראות היטב בכיתות הלימוד. המורים מעידים כי התלמידים רגועים יותר, שמחים יותר וקל יותר לעמוד ביעדי מערכת החינוך כאשר הם מגובשים ומשתפים פעולה.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh