שאלות ותשובות בנושאי ירושה

שאלות ותשובות בנושאי ירושה

איך מתחלקת ירושה?

חוק הירושה קובע את סדר היורשים על פי דין, במקרה של היעדר צוואה שהותיר אחריו המנוח. שיטת הירושה בישראל מבוססת על קשר דם בין אב לבנים, למעט בני זוג שהם הקרוב היחידי ללא קשר דם. אם המנוח לא הותיר צוואה, זכות הראשונים בירושה מתחלקת שווה בשווה בין בן הזוג לבין ילדיו של המנוח, כאשר בן הזוג מקבל חצי מהירושה והילדים מתחלקים באופן שווה במחצית הנותרת.

האם ירושה מתחלקת בין בני זוג?

חוק יחסי ממון בין בני זוג מגדיר כיצד יחולק רכוש שקיבל אחד מבני הזוג בתקופת הנישואים. במסגרת צו ירושה הרכוש נחשב לרכושו הבלעדי של בן הזוג, לכן במקרה שמתגרשים בן הזוג שקיבל את הירושה יקבל את חלקו ללא היסוס, אך המציאות מעט מורכבת יותר לכן חשוב לפנות לעורך דין מנוסה.

מתי פותחים צוואה?

צוואה היא מסמך משפטי לכל דבר ועניין, החוק הישראלי מכיר ב-4 סוגי צוואות. את הצוואה האחרונה והתקפה כדאי להפקיד במשרד הרשם לענייני ירושה, הצוואה נשמרת בכספת ורק המצווה יכול להגיע ללשכת הרשם כדי לקבל אותה לידיו. לאחר מותו יש לשלוח ללשכת הרשם לענייני ירושה בקשה לצו קיום צוואה יחד עם תעודת פטירה של המצווה ומסמכים נוספים. לאחר קבלת הצו מקבלים את הצוואה ואפשר לעיין בה.

למה צריך צו ירושה?

כדי להסדיר את חלוקת העיזבון שהותיר אחריו המנוח יש להוציא צו ירושה דרך הרשם לענייני ירושה, אפשר להגיש את הבקשה גם לבית דין רבני. צו ירושה נועד להסדיר את חלוקת העיזבון של המנוח, זהו צו משפטי מטעם הרשם לענייני ירושה, הצו לא עוסק בחלוקת הרכוש אלא רק מכריע בסוגיית זכויות היורשים.

כיצד מוציאים צו קיום צוואה?

בקשה למתן צו קיום צוואה יש להגיש ללשכת הרשם לענייני ירושה שבאזור סמכותו התגורר המנוח. יש לשלם שתי אגרות ולצרף מסמכים כמו תעודת פטירה. מומלץ להוציא את הצו בעזרת עורך דין ירושות וצוואות, ניתן להגיש את הבקשה באופן מקוון, אך יש אפשרות להגיע פיזית ללשכת הרשם ולהגיש את הבקשה במקום.

הרשם מפרסם את הבקשה למתן הצו ברשומות ובעיתון יומי, אםל לא הוגשו התנגדויות והאפוטרופוס הכללי אישר את הבקשה, הרשם יוציא את הצו.

מה קובע חוק הירושה בנוגע לביטול צוואות?

חוק הירושה קובע מהי צוואה חוקית ומה עשוי לגרום לצוואה להיות לא תקינה וחוקית. ניתן לבטל את הצוואה במקרים שהמוריש מוציא מסמך המבטל באופן רשמי את צוואתו, או אם הוא כותב צוואה חדשה המבטלת את קודמתה.

האם ילדים מאומצים זכאים לצוואה וירושה מההורים המאמצים?

החוק הישראלי קובע כי ילדים מאומצים רשאים לקבל את רוב הזכויות של ילדים ביולוגיים, לרבות זכאות לקבל חלק בעיזבון, בין אם ההורים המאמצים הותירו אחריהם צוואה ובין אם לפי חוק הירושה. ב-2012 נקבע כי מעמדים של ילדים מאומצים זהה לחלוטין למעמד הילדים הביולוגיים.

מדוע חשוב למלא בקשה לצו ירושה על ידי עורכי דין?

כדי להימנע מטעויות ומעיכובים מיותרים עד לקבלת ההחלטה בנוגע למתן צו ירושה ועל מנת להגיש בקשה סודרת ומאורגנת, מומלץ להיעזר בשירותיו המקצועיים של עורך דין ירושות.

עורך דין ונוטריון יוסי ברקוביץ מתמחה בעולם המשפטי המורכב של דיני צוואות וירושות. משרדו ממוקם במרכז המסחרי בסביון, לעו"ד ברקוביץ ניסיון עשיר בכתיבת ועריכת צוואות, בניהול עיזבונות ובניהול הסכמים ופתרון מחלוקות בין יורשים.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh