שיקום תעסוקתי – מה זה ואיפה עושים את זה?

שיקום תעסוקתי – מה זה ואיפה עושים את זה?

שיקום תעסוקתי הוא שם כולל, מעין מטרייה המכסה מגוון היבטים שונים שבהם המכון המשקם מתמקד. זאת, בעוד שהדגש העיקרי הוא על האדם שמבקש להשתלב בקהילה, לפתח חיי חברה עשירים ולהתחיל לחיות חיים עצמאיים. כל זאת, בצמוד לתמיכה וליווי מקצועיים.

שיקום תעסוקתי הינו תחום שמקבל ביטוי באופן מאוד שונה בין מקום אחד לאחר, תלוי אילו סוגי מטפלים יטפלו באדם. כל מטפל עשוי להתמקד בשיטות טיפוליות שונות, בדיוק כשם שישנם סוגי קשיים מאוד מגוונים אצל אנשים עם רקעים שונים ובכל מיני גילאים. לכן, כאשר מתלבטים בין מכון שיקום תעסוקתי כזה או אחר הדבר הראשון שצריך לברר הוא הניסיון של המכון עם סוג הקושי שאיתו אתם מתמודדים.

החשיבות שבשיקום תעסוקתי – במה השיקום עוסק?

שיקום תעסוקתי במכון ניצן אונים או בכל מכון אחר, עוסק כולו בסיוע לאנשים עם סוגי קשיים מאוד מגוונים, פציעות או מחלות שונות. זאת, כדי לחתור ולשאוף לחיות ולעבוד באופן עצמאי ובכבוד. בהתאם לסוג המכון, השיקום עשוי להיות כרוך במגוון פעילויות הכוללות פיתוח חיי חברה, חיים עצמאיים בקהילה, חידוד מיומנויות הקשורות לעבודה ועוד.

אנשים עם מוגבלויות שונות יכולים לעתים להרגיש שחייהם עצורים בשל מצבם, אך השיקום התעסוקתי נותן להם את ההזדמנות לחזור לעצמאות (כל אחד ואחת בהתאם למצבם). בתוך כך, אפשר להגיד שסוג זה של שיקום חשוב מכיוון שהוא עוזר לאנשים להשיג שליטה על חייהם. וכפועל יוצא מכך, גם להגביר את תחושת הערך העצמי שלהם.

היכן עוברים שיקום תעסוקתי?

ישנם סוגים שונים של מסגרות בישראל, שמטרותיהן מאוד משתנות בין מסגרת אחת לשנייה. כדי להקל עליכם במציאת המסגרת המתאימה, ריכזנו עבורכם כמה דגשים עיקריים שעליהם החיפוש שלכם צריך להתבסס. הדגשים הבאים מבוססים על סמך ניסיונו הנרחב של מכון ניצן אונים ולקוחים מאתר האינטרנט של המכון:

  • יש לוודא האם תוכנית השיקום כוללת או אינה כוללת דיור.
  • בדקו את התמחויות צוות השיקום וכן צוות ההשמה (השמה בשוק העבודה).
  • חשוב לבדוק באילו מקומות עבודה ניתן להשתלב בסופו של התהליך השיקומי.
  • בדקו אילו מיומנויות התוכנית מקנה.
  • כדאי לבדוק אילו פעילויות חברתיות כלולות במסגרת.

לבסוף, ההחלטה להשתקם-תעסוקתית, חברתית ואישית אינה החלטה של מה בכך, ואי אפשר להקל ראש בתהליך כה רגיש ומורכב. ולכן אתם צריכים לידכם מקצועני טיפול אמיתיים שמבינים, מכילים ורגישים למצב האישי של כל אדם ואדם. ובשורה התחתונה, זה צריך להיות מה שמנחה אתכם בבחירת מכון שיקום תעסוקתי, הקליק האנושי שלכם עם צוות השיקום.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh