שקט בשפלה? ההפך הוא הנכון

שקט בשפלה? ההפך הוא הנכון

השכירויות קופצות, מכירות הדירות ירדו והמחירים? המחירים ימשיכו לעלות

 2022 הגיעה לסיומה וכמו שאנחנו כבר רגילים בענף הנדל"ן גם השנה הזו הייתה סוערת ומטלטלת והורגשה גם באיזור השפלה.

גם השנה, כמו בשנים הקודמות לה, מחירי הדיור רשמו עלויות. שוק השכירות לא נשאר מאחור וקיבל תפנית מאוד קשה עבור השוכרים. הציבור אמנם הגיב לכך בזעם, אך יחד עם זאת בשלב מסוים השלים עם הגזירה ושילם את המחיר גם אחרי עליית מחיר השכירות בחידוש חוזה.

מרבית שוכרי הדירות בישראל הם צעירים רווקים או משפחות צעירות בתחילת דרכן ולאור העובדה כי המשכורות לא עלו בצורה משמעותית בשנה החולפת וככל הנראה גם לא צפויות לעלות, המשך עליית מחירי השכירות עלולה להביא למצב של ייאוש בקרב השוכרים שבשלב

מסויים יפסיקו לשלם ויחפשו חלופות אחרות למגורים. אני רוצה להאמין ולקוות שבעלי הדירות יבינו את המצב הזה ולא ידרשו עליות נוספות.

אין ספק שגם המדיניות הממשלתית לא תורמת לציבור שוכרי הדירות בישראל ואף פוגעת בהם כאשר מעמד סוציואקונומי זה נמצא בתחתית סדר העדיפויות של המדינה בכל הקשור למדיניות שלה שבאה לידי ביטוי בייצור איטי מידי של דיור להשכרה ארוכת טווח וכמובן היצע דל מאוד.

ברחובות למשל, בפרויקט להשכרה שקיבל טופס 4 לפני שנה, כל הדירות הושכרו במחיר מסוים. באותו פרויקט, ב 2022 בשלב חידוש החוזה המחירים עלו ב 10% וזה מצב מתסכל לכל הדעות. זו רק דוגמא אחת למה שקורה בארץ ובעיקר באזור המרכז והשפלה, שהם איזורים מבוקשים מאוד לשכירות.

לצערי, גם בשנה הקרובה כנראה לא צפויה לנו הפתעה גדולה בכל הקשור למחירי שכירויות. חוסר האיזון הפוליטי, הריביות שנמצאות בעלייה, לצד האינפלציה שכבר זינקה לקצב שנתי של 5.2%, הינם גורמים עיקריים שישפיעו על המחירים בחודשים הראשונים של השנה.

גם מחירי הדירות למכירה עולים כל הזמן, השנה חווינו טירוף של עליית מחירים  באיזור השפלה ואנחנו רואים כיצד זה משפיע על החלטת הרכישה. בחודשי הקיץ הורגשה ירידה מסויימת, ניכר כי רוכשי הדירות הושפעו ממצב השוק והחלטת הרכישה נשקלת בכובד ראש ואף לעיתים מתבטלת לנוכח המחירים היקרים.

אני נוטה לחשוב שבשנה הקרובה אנחנו נראה פחות מכירות של דירות אבל לצערי זה לא יוביל להורדת מחירים משמעותית. יתכן ונראה התגמשות שתבוא לידי ביטוי בהנחות נקודתיות, וגם זה לא בטוח.

יוקר המחיה משפיע על כל תחומי החיים וגם על ענף הדיור, והמצב הנתון משפיע על הציבור וגורם לו להיות שקול וחששן בנוגע לרכישת דירה. אני רוצה לקוות שהשנה החדשה תביא בשורות טובות לענף ובעיקר לציבור רוכשי ושוכרי הדירות.

הכותבת היא גלי אפל- קסטל שמאית מקרקעין ומנכ"לית סוכנות נדל"ן "דיור פלוס"

 

קרדיט תמונה: יח"צ

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh