תמ"א 38 – למה זה כדאי וממה צריך להיזהר?

תמ"א 38 – למה זה כדאי וממה צריך להיזהר?

תמ"א 38 מהווה הזדמנות טובה מאוד לבעלי הדירות לשפץ את ביתם ולהנות ממגוון יתרונות שונים. ברוב המקרים מדובר על פרויקט משתלם מאוד וכדאי לרוב הדיירים, אולם חשוב מאוד לדעת כי היישום שלו כולל לא מעט סיכונים ולא פעם גם מלכודות ואתגרים. אם אתם תוהים למה לצפות כאשר מעורבים בפרויקט מעין זה, מהם החסמים והבורות שבדרך וכיצד מתגברים על כל הקשיים, כדאי שתקראו את הדברים הבאים.

מה צריך לדעת על תמ"א 38?

אלפי בניינים ברחבי הארץ הפכו לאתר בנייה בשל פרויקט תמ"א 38. מדובר על תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים אשר המשמעות שלה היא שיפוץ של הבניין והדירה והעלאת ערך הנכס. חשוב לדעת כי השלמת הפרויקט המדובר לא פשוטה ובישראל על אף ההקלות הפרוצדורליות וכוונת הוגי התוכנית לאפשר השלמה יעילה ויישום מהיר של הפרויקט, לא מעט מהפרויקטים הללו תקועים בשלב כזה או אחר בדרך.

אז מה זה בעצם תמ"א 38? מדובר על תכנית מתאר ארצית שמטרתה היא לחזק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה. התוכנית אושרה בשנת 2005 על ידי ממשלת ישראל והמטרה שלה היא לחזק מבנים אשר קיבלו היתר בנייה לבנייתם לפני תאריך ה1.1.1980 ואשר הם לא עומדים בתקן המחמיר של מיגון וחיזוק כנגד רעידת אדמה. התוכנית כוללת מגוון רחב של הקלות וכן פתרונות המתמרצים את חיזוק המבנים בהתאם לתנאים, המיקום והשטח של כל פרויקט. ישנם כמה מסלולים ליישום התוכנית.

איזה תמריצים מקבלים דיירי בניינים שבהם רוצים ליישם את תמ"א 38?

התמריצים אשר מעניקה התוכנית לדיירים אשר בוחרים ליישם אותה בבניין המגורים שלהם הם רבים ומגוונים. העיקרים שבתמריצים הללו יהיו אפשרויות לתוספת זכויות בנייה, אפשרות להרחבת דירות קיימות ואף הוספת דירות חדשות לבניין. מעבר לכך, התוכנית מאפשרת להרוס מבנה שנקבע לגביו שנדרש לחזק אותו ולהקים אותו מחדש, בתוספת של זכויות לפי התוכנית. תוכניות התמ"א הנפוצות כיום הן: תמ"א 38 לחיזוק ועיבוי המאפשרת להוסיף על מבנה קיים עד 2 וחצי קומות חדשות על גג המבנה וכן לסגור קומת עמוד מפולשת וכן תמ"א 38 מסוג הריסה ובנייה, אשר מאפשרת להרוס מבנה קיים ולבנות בניין חדש תחתיו.

פגיעות אפשרויות בפרויקט תמ"א

בעלי דירות של בניין העומד בתנאי הפרויקט המדובר יכולים להתקשר עם יזם בהסכם שמתאים להם במקרה הטוב או עם יזם שלא יציב מבחינה כלכלית במקרה הרע. לא פעם הם חותמים עם יזם על הסכם שלא באמת שומר על הזכויות שלהם ומגלים בסיום הפרויקט או במהלך הפרויקט שהם נפגעו באופן כזה או אחר. לכן, ייצוג של עורך דין המלווה את הדיירים יכול לסייע בהתגברות על מעצורים וחסמים מהסוג המדובר בדרך למימוש הפרויקט. עורך דין יכול לסייע באיתור של היזם המתאים וכן באיתור של הקבלן המתאים, לסגור את הרקע של השניים, את החוסן הכלכלי שלהם ואת מידת ההתאמה שלהם לפרויקט והיכולת שלהם לעמוד במשימת השלמתו.

פרויקט תמ"א 38 הוא ללא ספק פרויקט נדלן שיכול לתרום רבות לבעלי דירות בבניינים שעומדים בתנאי הפרויקט המדובר, אך חשוב מאוד להתנהל בפרויקט זה בצורה נכונה ובליווי של עורך דין מקצועי שמכיר היטב את התחום.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh