תפקידה של ועדת איפיון וזכאות

תפקידה של ועדת איפיון וזכאות

מה עושים כדי לוודא שהילדים שלנו לומדים במוסד הנכון והמתאים ביותר לצרכיהם הלימודיים? בעבר, או לפחות עד שנת 2018, וועדת השמה מיוחדת הייתה הגורם שקבע האם תלמיד מסוים יוכל ללמוד במסגרת החינוך המיוחד. בשנת 2019 הוחלפה ועדת ההשמה בועדה חדשה – ועדת איפיון וזכאות שנוצרה בעקבות התיקון בחוק החינוך המיוחד.

כמה דברים שכדאי לדעת על ועדת איפיון וזכאות

ראשית חשוב לציין, שהפניית תלמידים אל ועדת איפיון וזכאות מתבצעת לא יאוחר מה-31 במרץ בכל שנה, מכיוון שהדיונים עצמם מסתיימים בדרך כלל בין אמצע לסוף חודש מאי. מכיוון שישנם לא מעט תלמידים שיש לדון בעניינם, מומלץ שלא לאחר את המועד ולהגיש את הבקשה בזמן. הבקשה לשירותי החינוך המיוחדים, ממומשת כבר בשנת הלימודים העוקבת לאותה וועדה, שסמכויותיה הן:

  • לדון בזכאות התלמיד לשירותי חינוך מיוחדים במוסד חינוכי מסוים בשל מוגבלות אחת או יותר, המשפיעה או משפיעות על התפקוד שלו.
  • לקבוע את רמת התפקוד וצרכיו של תלמיד עם מוגבלות שהופנה לוועדה, בהתאם להערכות שבוצעו בתפקודו בתחום הלימודי, הרגשי, הקוגנטיבי, השפתי, התקשורתי והחברתי. בנוסף, נבדקת עצמאותו התפקודית ויכולת ההתארגנות שלו.
  • בהתבסס על כל אלו, הוועדה תקבע את הרכב סל השירותים לתלמיד מהחינוך הרגיל, שיימצא זכאי לשירותי החינוך המיוחדים. חשוב לציין שכל סל משתנה בהתאם לרמת התפקוד והאבחנה מתלמיד לתלמיד.

בנוסף, דנה הוועדה במקרים כגון:

  • שינוי סוג המוסד – הכוונה היא למקרים בהם יש צורך להעביר תלמיד מהחינוך הרגיל למשל, למסגרת של חינוך מיוחד ולהפך, על רקע שינויים באבחנה או שינויים משמעותיים ברמת התפקוד הכללית.
  • זכאות ללימודים במסגרת החינוך המיוחד – הוועדה דנה בדבר זכאות תלמידים ללמידה במסגרת החינוך המיוחד בשל צרכים מיוחדים ו\או מוגבלות משמעתית, וקובעת את סוג המוסד החינוכי המיוחד המתאים להם ביותר.
  • בנוסף, ועדת איפיון וזכאות משמשת גם כוועדה המערערת על החלטותיה של וועדת השילוב המוסדי, במידה ועולה צורך בכך. תלמיד שהגיש בקשתו ונדחה, יוכל לפנות לועדת האפיון על מנת לערער על כך ולנסות את מזלו בשנית.

איך מבטיחים את ההצלחה בתהליך?

מכיוון שבעת דיון של ועדת איפיון וזכאות נלקחים בעצם בחשבון כל התחומים השונים בתפקודו של התלמיד, חשוב להגיע מוכנים; להצטייד במסמכים רשמיים, לערוך לתלמיד אבחונים שונים (פסיכודידקטי, פסיכולוגי או פסיכו-דיאגנוסטי) ולהציג את התוצאות בפני הוועדה. ככל שיהיה בפניה יותר מידע, כך הוועדה תוכל להגיע למסקנות מהירות ומדויקות יותר, ולקחת החלטה נכונה והגיונית יותר עבור התלמיד.

זכרו שבשורה התחתונה, המטרה היא לסייע לתלמיד לצלוח את 12 שנות הלימוד על הצד הטוב ביותר ובקלות, בלי לגרום לו להרגיש שונה או פחות טוב משאר חבריו לכיתה. כשזו המטרה, חשוב לעשות הכל בכדי להגיש מידע ברור ומדויק, התואם את מצבו של התלמיד.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh