מכון להתפתחות הילד ברחובות "טיפולי"

מכון להתפתחות הילד ברחובות "טיפולי"

תהליך ההתפתחות של ילדים הוא תהליך מופלא ומרגש, לצפות בתינוק חסר אונים שנולד לעולם, שהחיים החדשים לו כה זרים ומפחידים, ולראות כיצד הוא משנה צורה, צובר כישורים ומפתח אישיות ייחודית – זוהי חוויה מכוננת להורים. תוך זמן קצר יחסית, אותו תינוק חסר הישע הופך לפעוט מלא חיים, מתרוצץ, משוחח, צוחק בקול ומשחק בשמחה עם חבריו.

יש כמה "אבני דרך" מרכזיות בהתפתחות תקינה של ילדים – תינוקות תקינים מתחילים לחייך בגיל כחודשיים, לשכב על הבטן בגיל כ-5 חודשים, לשבת בגיל 6-8 חודשים, לזחול בגיל 7-10 חודשים, לעמוד באופן עצמאי בגיל 12 חודשים ולומר את המילים הראשונות בגיל שנה בערך. אמנם יש שונות גדולה מאוד מילד לילד, אך ברוב המקרים מדובר בסדר התפתחותי ידוע ומקובל.

לרוב הילדים עוברים את השלבים הללו בקצב יציב, אך לעתים קורה שיש פער בין ההתפתחות הצפויה לבין התפקוד בפועל של הילד. זוהי נקודה חשובה להורים לשים לב אליה ולא להתעלם ממנה.

 

פערים והאטות בהתפתחות הילד

הורים רבים נוטים להרגיע את עצמם ולהניח שהילד יצליח "לתפוס את ההגה" ולהשלים את השלבים החסרים בהמשך. למרבה הצער, לא תמיד זה המצב. יש לקחת בחשבון את העובדה שלכל ילד יש את הקצב ההתפתחות שלו וקצב זה יכול להיות שונה מהמקובל. עם זאת, חשוב לזכור שעיכוב התפתחותי משמעותי דורש טיפול מקצועי להבטחת התפתחות תקינה של הילד ולמניעת השלכות ארוכות טווח. אז איך יודעים אם מדובר בפער זמני או בבעיה שדורשת התערבות? על הורים לשים לב לסימנים כמו:

  • הילד לא עובר שלב התפתחותי מסוים בטווח הגילאים המקובל
  • הילד נוהג באופן שונה מאוד מבני גילו
  • קושי בביצוע מטלות יומיומיות בסיסיות
  • תסמינים כמו חוסר תקשורת, עיכוב בדיבור, התנהגויות חוזרות ועוד
  • ירידה דרסטית בביצועים או התנהגות לעומת התפקוד הקודם

אם אתם מזהים מספר סימנים כאלה אצל ילדכם, חשוב שתפנו לייעוץ מקצועי בהקדם. ככל שההתערבות תבוא בשלב מוקדם יותר, כך גדלים סיכויי ההצלחה.

 

מכון להתפתחות הילד "טיפולי" ברחובות – המקום שיסייע לילדכם לפרוח

במכון להתפתחות הילד "טיפולי" ברחובות, הוקמה לפני מספר שנים יחידה מקצועית וייעודית לטיפול בילדים עם פערים או קשיים התפתחותיים. בראש המכון עומדים צוות רב-תחומי של מומחים מהשורה הראשונה ומתחת לקורת גג אחת נמצאים כל השירותים הדרושים לסייע לילד ולהוריו להתגבר על המכשולים השונים בהתפתחות. לאחר הערכה מקיפה של הילד על ידי הצוות, בוחרים המומחים את הדרכים הטיפוליות המתאימות ביותר. להלן פירוט המסלולים השונים המוצעים ביחידת טיפולי ברחובות:

 

ניתוח התנהגות לילדים

 

ילדים עם הפרעות התנהגותיות כמו הפרעת קשב וריכוז או הפרעות התפתחותיות כמו אוטיזם, לרוב יופנו לטיפול התנהגותי. זוהי שיטה טיפולית בעלת בסיס מדעי איתן, המיושמת על ידי מומחים לניתוח התנהגות. במסגרת הטיפול, המטפלים יעקבו אחר ההתנהגויות הבעייתיות של הילד בזמן אמת, יאתרו את הגורמים המניעים אותן ויחלו בשינוי התנהגויות לא רצויות אלה. במקביל, הם יקנו לילד מיומנויות חדשות כגון קשב, ריכוז, שליטה עצמית וויסות. בשיטה זו קיימת מעורבות רבה של ההורים, שמונחים לפעול בסביבתם הטבעית.

 

טיפול רגשי לילדים

קשיים רגשיים כמו חרדה, דיכאון או טראומה עלולים להשפיע באופן משמעותי על התפתחות ילד ועל תפקודו. במכון מתמחים בטיפול רגשי מונחה-ילדים, המותאם להבנה ולצרכים הייחודיים של גיל הרך. באמצעות טכניקות ייחודיות כמו משחק, אומנויות יצירה ודמיון מודרך, הילדים לומדים לזהות ולבטא את הרגשות השליליים שלהם. המטפלים מקנים להם כלים לוויסות רגשי, לחשיבה חיובית, להתמודדות עם מצבי לחץ ולבניית ביטחון עצמי וחוסן נפשי. ההורים מעורבים גם כן בתהליך זה וזוכים להדרכה וכלים לתמיכה בתהליך הטיפולי בבית.

 

קלינאית תקשורת

ילדים עם לקויות שפה או הפרעות דיבור מופנים לטיפול קלינאית תקשורת. קליניות התקשורת הן בעלות הכשרה מיוחדת העוסקת בכל ההיבטים של יכולות התקשורת – הבנת שפה, יצירת שפה, הגייה, קצב דיבור והבעה רהוטה. הטיפול נערך בשיטות מגוונות כגון משחקי שפה, סיפורים, מדיה ויצירה. קליניות התקשורת מתאימות לכל ילד תוכנית מותאמת אישית ומנחות את ההורים כיצד לסייע בתרגול השפה גם בסביבת הבית.

 

ריפוי בעיסוק

עבור ילדים עם קשיים תפקודיים בפעילויות יומיומיות כגון לבוש, אכילה עצמאית, רחצה, כתיבה, משחק וניידות, יש במכון ברחובות שירותי ריפוי בעיסוק המותאמים במיוחד לגילאי הגן והכיתות הנמוכות. מרפאות העיסוק מקנות טיפול שמטרתו לשפר את היכולת לתפקד באופן עצמאי ככל הניתן. הילדים רוכשים מיומנויות מוטוריות, קוגניטיביות וחברתיות הנחוצות לפעילות היום-יומית ומתורגלים בביצוע מטלות חיוניות. הטיפול בנוי מפעילויות משחק טיפולי, משימות תפקודיות, אמנויות ועוד. גם במקרה זה ההורים מעורבים בתהליך ומודרכים כיצד לסייע לילד בבית.

 

טיפול באומנות

השימוש באומנויות כאמצעי טיפולי הוא גישה ייחודית ומבטיחה להתפתחות ילדים. במכון "טיפולי" ברחובות יש תחום טיפולי שלם המוקדש לכך, המשלב ציור, פיסול, מוזיקה, תנועה ורבות נוספות. לאומנויות יש כוח מיוחד להגביר את המוטיבציה, הביטחון העצמי והחוויה הרגשית בקרב ילדים. הם יכולים לבטא את עצמם בחופשיות דרך היצירה, לחזק מיומנויות חברתיות ותקשורתיות, לפתח חשיבה יצירתית ולשפר תפקודים קוגניטיביים ומוטוריים. במכון משלבים את הטיפול באמנויות עם טכניקות נוספות, על מנת לייצר חוויה טיפולית שלמה.

 

פיזיותרפיה התפתחותית לילדים

מסלול הפיזיותרפיה במכון מיועד לסייע לילדים עם ליקויים מוטוריים כגון עיכוב בהתפתחות הגופנית, בעיות גדילה ושיווי משקל, ליקויי תנועה, נכות פיזית או שריר-שלד. הטיפול כולל היבטים של התעמלות, חיזוק שרירים, שיפור טווחי תנועה, הדרכה להורים ועוד. צוות הפיזיותרפיסטים בעל הכשרה ייעודית לגיל הרך עובד על פיתוח היכולות המוטוריות הגסות והעדינות, קואורדינציה תנועתית, שיווי משקל, חוזק וזריזות. הטיפול משולב בפעילויות משחק וסביבה מגוונת, במטרה לעודד את הילד להתנועע ולהיות פעיל ככל שניתן.

 

מכון להתפתחות הילד "טיפולי" ברחובות

מכון להתפתחות הילד "טיפולי" ברחובות מהווה מקור מקיף של שירותים מקצועיים לילדים. המכון מאגד תחתיו את מיטב המומחים והמטפלים בתחומי ההתפתחות השונים ומשלב ביניהם להענקת טיפול כוללני ומותאם אישית לכל ילד. אל המכון מגיעים ילדים עם מגוון של אתגרים כגון קשיי תקשורת והתנהגות, ליקויים שכליים, נכויות פיזיות, קשיים חברתיים-רגשיים ועוד. הצוות המקצועי יוצר בשיתוף עם ההורים תוכנית התערבות ייחודית, במטרה לזהות את נקודות החוזק והחולשה של הילד ולעזור לו.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

sam
side
reh